Skip to content

Slutt å lage kjedelige visjoner

12. september 2011

Hørt disse?

«Vi skal være blant de ledende i bransjen»

«Vi skal være våre kunders foretrukne partner for [sett inn det dere driver med].»

Mann som sover

Kjedelig!

En organisasjon trenger en visjon som gir dem noe å strekke seg etter, men som likevel er innenfor rekkevidde. Noe som gir de ansatte en grunn til å komme på jobb utover lønningsposen.

Alt disse visjonene sier er at

  1. Dere egentlig ikke har noen ambisjoner om å virkelig lykkes, og at dere i alle fall ikke har peiling på hva som skal til: Hva skal dere være ledende i?
  2. Dere har ingen ambisjoner utover å holde på kundene dere allerede har. For dere er allerede kundens foretrukne partner. Hvis kunden ikke foretrakk dere ville de tatt pengene sine et annet sted.

Min oppfordring er å tørre mer. Våg å løfte blikket fra det operasjonelle til det som gir din virksomhet mening og hensikt.

Men hvordan får vi til en skikkelig visjon? Her er noen tanker som kan hjelpe deg på veien:

Kategorier av visjoner

De fleste visjoner faller innenfor følgende kategorier:

Mål – kvantitative eller kvalitative mål som for eksempel et salgsmål eller Ford sitt mål om å gjøre bilen til allemannseie.

Felles fiende – handler om å utkonkurrere eller ta markedsandeler fra et annet firma. NetComs «alltid utfordrer»-strategi eller Avis sin «We try harder» kan være eksempel på dette.

Rollemodell – Bruker et firma fra en annen bransje, eller kanskje en idrettstjere som forbilde/rollemodell. «IT-bransjens Rema 1000», «Transportbransjens Bjørn Dæhli» eller «Bilbransjens Apple» vil kunne gi gode visjoner i organisasjonen.

Intern konkurranse/ Interne mål – Spesielt i store konsern kan en slik «scorecard-modell brukes» General Electric har som mål å være nummer 1 eller 2 i hver eneste marked de er i. Det gjør at de ikke investerer med mindre de er sikre på å lykkes.

Visjonen må inspirere

Kennedy lovte å «put a man on the moon within 10 years», noe som var tegneseriestoff på begynnelsen av 60-tallet. Men visjonen ga kraft og retning til NASA sitt arbeid – og de lyktes!

Tenk: Hvordan kan du inspirere din organisasjon?

Ofte finner en denne inspirasjonen ved å gå tilbake til når virksomheten ble startet. Hva var forretningsideen til gründeren?

Visjoner må oppdateres

Et siste viktig punkt.

Selv om visjoner er og skal være krevende å nå, er det mange som klarer det. Men det mange glemmer er å oppdatere visjonen når målet er nådd, og det er livsfarlig. Da kan en fort få en mett og lettere arrogant organisasjon. Arrogante organisasjoner er blir lett offer for disruptiv innovasjon og konkurranse.

Ford gjorde den tabben etter å ha gjort bilen til allemannseie. De glemte å lage en ny visjon og General Motors tok Fords posisjon som markedsleder i løpet av 30-tallet. Og vi har vel sett noe lignende i situasjonen Microsoft vs Apple.

Kilde: http://www.quickmba.com/strategy/vision/

Reklamer

From → Strategi

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: