Skip to content

Kunde = en som er under din beskyttelse

20. september 2011

Av og til skal en ikke lenger enn til ordboka for å finne god lærdom:

I følge Merriam Webster online dictionary er definisjonen av ordet «klient» dette:

«one that is under the protection of another»

Dette er noe alle som har med kunder bør legge seg på hjertet. Det er din oppgave å beskytte kunden. Beskytte mot feilkjøp, nye metoder som kan utkonkurrere de gamle og holde han oppdatert på all slags farer som lurer.

Mye av mersalg i butikk handler om å forstå at hvis kunden kjøper X så trenger han Y for å få glede av det. Kjøper du ski så trenger du også sko, staver, smurning, lue, undertøy, yttertøy, hansker, Kvikk-Lunsj og appelsiner for å virkelig nyte turen. Gode selgere tar på seg beskytter-rollen og minner deg på/selger deg alt du trenger.

Noen spekulerer jo grovt i dette «beskyttelsesbegrepet» og skremmer folk til å kjøpe ting de egentlig ikke trenger. Den strategien holder bare til kunden får nok kunnskap til å se at han blir lurt.

Gode kundebehandlere og selgere sørger for å holde kunden trygg, samtidig som de lærer dem om potensielle farer og muligheter. I en artikkelen CRM = Parenting på Biznik sammenligner Kåre Garnes dette med foreldrerollen. Og det er en god metafor: Får du en ny kunde kan det være smart å se på det som et nyfødt barn, du må beskytte (og oppdra) det til en god kunde!

MVH
Ole Lund Riber

Reklamer

From → Strategi

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: